Det er altid spændende hver gang jeg påfører et lærred det første lag maling, jeg har selvfølgelig en ide om hvor jeg vil hen, men for det meste ændrer det sig flere gange i processen. jeg forsøger at lade farverne og intuitionen bestemme, engang imellem lykkedes det, engang imellem ikke, men jeg tror det er vigtigt ikke at planlægge for meget i forbindelse med at male billeder, det kan godt være at slutproduktet vil blive mere korrekt, men jeg mener at et maleris styrke er at give beskueren en følelse, en oplevelse, hver gang han/hun enten står og betragter det indgående, eller bare går forbi og kaster et blik, et maleri skal kunne følge en gennem hele livet og stadig tale til ens følelse også efter mange år, og jeg mener at for at kunne gøre dette, skal processen ved at frembringe værket også være følelsesmæssig styret, mere end håndværksmæssig.
Derfor tager mine malerier også mange forskellige veje og der er stor forskel på dem, Mine "rust billeder" er bearbejdet med væsker der genererer rust og ir, de billeder er malet med spartel og bagenden af en pensel, dette giver en "grov" fremtoning. Ligesom alt levende ændrer sig over tid, er jeg fascineret af tanken om et "levende" billede, et billede der ændrer sig over tid, rust or ir udvikler sig over tid, så man kan se udtrykket i billedet ændrer sig som tiden går, det kan være en lille ting, som et hattebånd, eller det kan være hele billedet der er opbygget af rust og irret overflade. Bare det at man oplever en udvikling i billedet, også efter det er færdigt, synes jeg er spændende. Jeg er meget optaget af at undersøge de muligheder der er med disse få værktøjer, jeg mener at denne selvvalgte begrænsning styrker det følelsesmæssige aftryk i billedet. Jeg bruger penslens "rigtige" ende i forbindelse med pålægning at rust- og irrende materiale, det er af rent praktiske årsager, det sker dog også at jeg bruger almindelig pensel når det er nødvendigt. De mere traditionelle billeder er akryl på lærred, malet enten med bagenden af en pensel (dem der har en "grov" fremtoning) og andre med den rigtige ende af en pensel, disse er primært portrætbilleder, men også abstrakte. i øjeblikket arbejder jeg mest med portrætter. har du spørgsmål til min kunst er du altid velkommen til at skrive til mig via kontaktformularen.
Har du en mening om de billeder du ser her på siden, eller har du spørgsmål eller kommentarer, så er du altid velkommen til at skrive en besked, og jeg vil svare dig hurtigt.
- Klik her og send en besked
JanusPaintings v/ Jan Michael Sørensen - Møllevej 22 - 3370 Melby - Tlf 31361203